GmR.lv - Latvijas geimeru portāls

View Original

Vai spēsi izdzīvot? Help Will Come Tomorrow spēles apskats

Vēlos tev pastāstīt par kādu nelielu spēlīti, kas ir pieejama arī uz Playstation, bet, droši vien, daudziem ir paslīdējusi garām. Šo spēlīti ir izstrādājusi pavisam neliela Indie studija “Arclight Creations” (šīs studijas pašlaik vienīgā spēle). Spēles nosaukums ir “Help Will Come Tomorrow”.

Ja būtu jāpasaka, kāda žanra spēli es apskatīšu, tad varētu teikt, ka tā ir uz stāstu bāzēta izdzīvošanas spēle ar stratēģijas elementiem. Spēles darbība norisinās 1917.gadā Krievijas impērijas vidū, maz apdzīvotā teritorijā netālu no Baikāla ezera. 

Spēles stāsts

Ir ziema. Tu vilcienā dodies uz kādu galamērķi, bet, lai kāds tas arī būtu, to neizdodas sasniegt, jo nogrand sprādziens un vilciens avarē. Tu attopieties ar vēl dažiem izdzīvojušiem pasažieriem un tad arī spēle pa īstam sākas. Drīz vien jūs seciniet, ka avārija patiesībā bija organizēta sabotāža, un tuvākajā apkārtnē skan šāvieni. Šajā brīdī jūsu izaicinājums ir ne tikai ziema, bet arī izvairīšanās no personām, kuras sarīkojušas sabotāžu.

Šajā brīdī tavās rokās ir izdzīvojušo pasažieru liktenis. Tu pamani, ka blakus sēdošās personas ir ar dažādiem politiskiem uzskatiem un no dažādām sociālām kārtām. Kaut kā mēģini noorientēties situācijā un izdzīvot, līdz atnāks palīdzība. Tas nebūs viegli.

Izpildījums un spēles mehānika

Spēles dizains ir diezgan minimālistisks, bet tajā pašā laikā ļoti labi uzzīmēts. Varoņu animācijas ir ļoti vienkāršas, varbūt pat pārāk vienkāršas. Taču tajā pašā laikā animāciju vienkāršums izceļ situācijas nopietnību. Skatoties uz šo drūmo kompāniju, pašam arī paliek vēsi. 

Muzikālais pavadījums ir kvalitatīvi izveidots un vēl vairāk izceļ drūmo noskaņu spēlē.

Pa dienu ...

Dienas laikā notiek paši svarīgākie darbi - rūpējies par ugunskuru, ēdienu un guļvietām, bet ne tikai - ja pacentīsies, tad kopīgi uzbūvēsiet nelielu medpunktu vai pat darbnīcu, kur varēs pagatavot dažādus darbarīkus un citus izdzīvošanai svarīgus priekšmetus.

Tev būs nemitīgi jāpieņem lēmumi, ko būvēt vispirms. Vai izgatavot katliņu, kur gatavot ēdienu? Vai varbūt vispirms izgatavosi pārsēju, ar ko apkopt brūces? 

Daudz un dažādi jautājumi tev nedos mieru. Var gadīties, ka pāris neveiksmīgi lēmumi pārvilks svītru pāri cerībām izglābties.

… un naktīs

Spēles darbība norisinās ne tikai pa dienu, bet arī pa naktīm. Naktīs nelielā kompānija apsēžas pie ugunskura un sāk pļāpāt. Taču, arī te mēs nevaram atslābt, jo kompānijā ir dažādi cilvēki ar dažādiem uzskatiem, tādēļ var izveidoties strīdi un to nevar pieļaut, jo tikai vienota ļaužu kompānija ir spējīga izdzīvot šajos apstākļos. Tavos spēkos būs risināt sarunas tā, lai kopējais komandas gars nekristos.

Ekspedīcijas jeb vāc visu, ko atrodi

Atsevišķs spēles mehānikas elements ir tā saucamās ekspedīcijas. Jūs neizdzīvosiet, ja vienkārši sēdēsiet pie ugunskura. Ir vajadzīgi resursi, lai izveidotu guļvietas, uztaisītu darbarīkus un pats svarīgākais - ir taču arī jāēd. Tad tu norīkosi ekspedīcijas dalībniekus, lai tie meklē vajadzīgos resursus, taču tas nebūs bez riska - var gadīties, ka ekspedīcijas dalībnieki vienkārši vairs neatgriežas nometnē, tāpēc tev jādara viss, lai viņi nometnē atgrieztos ar labām ziņām un vērtīgiem resursiem. 

Runājot par resursiem, tos var sagrupēt šādās grupās:

  • Koki, akmeņi, lupatas un citi priekšmeti, kas dos materiālus ugunskuram, darbarīkiem un nometnes iekārtojumam.

  • Ēdiens. Sākot no sūnām un beidzot ar gaļu, ja izdosies kaut ko nomedīt. Te ir svarīgi atzīmēt, ka ēdot sūnas, kukaiņus un termiski neapstrādātas saknes, tavi cilvēki iedzīvosies vēdera problēmās. Tāpēc ēdiena nodrošināšana ir svarīgs un sarežģīts spēles komponents. 

  • Katra cilvēka enerģija. Jebkas, ko tu liksi darīt katram nometnes iemītniekam, prasa kaut kādu enerģijas patēriņu, kas ir limitēts. Katra cilvēka enerģija atjaunojas dienas sākumā, ja vien viņš nav iepriekšējā dienā nomocījies ar lielām problēmām. 

Personāži

Spēles sākumā tev tiks dota iespēja spēlēt ar 4 personāžiem. Katrs ir ļoti atšķirīgs pēc sociālā stāvokļa un politiskajiem uzskatiem, tāpēc, veicot kopīgus uzdevumus, jārūpējas, lai būtu labāka cilvēku savstarpējā sapratne. Katrs nometnes dalībnieks ir savādāks: viens ir izteikts komandas dalībnieks, kamēr citam patīk strādāt individuāli. Vienam patīk darīt vienu un to pašu, kamēr citam pretēji - vienas un tās pašas aktivitātes kaitina. Un tā varētu turpināt. Katram ir kaut kas īpašs, kas noteikti jāņem vērā, liekot kaut ko darīt. Personāžu īpašības “izpaužas” ne tikai pa dienu, bet arī naktīs, kad notiek sarunas par dzīvi un notikumiem. Turklāt, personāžu īpašības neatklājas uzreiz spēles sākumā, bet spēles gaitā.

Mērķis

Spēles uzdevums ir vienkāršs un tajā pašā laikā sarežģīts: katru dienu jums kopīgi jācenšas izdzīvot. Ir skaidrs, ka izdzīvot stindzinošas ziemas apstākļos nevar bezgalīgi un ir jādomā, kā no turienes tikt prom. Tātad: jāizdzīvo un jātiek prom - tik vienkārši un sarežģīti vienlaikus. Spēles mehānika balstās uz pareizi lēmumu pieņemšanu un te nav nekādu QTE elementu, kā arī nav dinamiski action elementi, kur situācija būtu atkarīga no tā, cik veikli proti rīkoties ar kontrolieri. Gluži otrādi - spēles temps ir lēns un prasa situācijas analīzi pirms katra lēmuma pieņemšanas. Spēle brīžiem vairāk pat atgādina teksta stratēģijas spēli. Ja spēsi pieņemt pareizos lēmumus, tad būs lielāka varbūtība, ka būs pozitīvs iznākums.

Īsumā par plusiem un mīnusiem

“+”

  • Spēles noskaņa. Vizuālais un muzikālais noformējums lieliski viens otru papildina un tev pašam rodas sajūta, ka sēdi viņu vietā pie ugunskura.

  • Spēlei var būt dažādi pozitīvi un negatīvi atrisinājumi - viss atkarīgs no tavām darbībām

  • Sarunas un savstarpējo attiecību veidošana. Dialogi ir veidoti interesanti un brīžiem pat aizraujoši, turklāt tie nav lineāri, bet atkarīgi no tavas iesaistīšanās.

“-”

  • Pārāk vienkāršas animācijas, un to ir par maz, jo brīžiem darbības norit tīri teksta veidā, ko varētu animēt.

  • “Sniega bumbas efekts”: ja kaut kas ir slikti, tad, visticamāk, kļūs vēl sliktāk un spēles turpinājums ir nolemts negatīvam iznākumam krietnu laiku pirms spēles beigām. Praktiski ir ļoti sarežģīti situāciju vērst par labu, ja ir sākušās nopietnas problēmas.

  • RNG faktors (nejauši notikumi). Nekad nevari būt drošs, ka darot it kā visu pareizi, spēle atalgos ar pozitīvu rezultātu. Uz tiem pašiem RNG principiem darbojas enerģijas patēriņš, kas brīžiem kaitina.

Trofejas

Trofejas kopskaitā ir 26 un dažas no tām, visticamāk, jau iegūsi pirmajā iziešanas laikā. Taču, lai dabūtu platīnu, nāksies spēli iziet arī uz grūtākajiem spēles līmeņiem, un jārēķinās, ka spēle būs jāiziet vairākas reizes (visticamāk 5 un vairāk reizes). Te nav jāvāc nekādi collection items, bet jārealizē dažādi notikumi, kas reizēm nav tik vienkārši izdarāms, ja skaidri nezini, kā līdz tiem notikumiem nonākt. Turklāt, ir tādi notikumi, kuri nav savietojami vienas spēles laikā. Neesmu trofeju vācējs, bet teiktu, ka nāksies pamatīgi “iesvīst”, lai dabūtu platīnu.

Kopsavilkums

Spēlē ir kļūdas, bet tās nav daudz. Ir arī neloģiskas lietas - piemēram, kā var būt tā, ka dzīvojot lielā aukstumā, gaļa sabojājas dažu dienu laikā? ☺️

Rezumējot iespaidus par šo spēli, jāsaka, ka spēles noskaņa no vienas puses ir lieliski atainota gan vizuāli, gan muzikāli, bet... pārāk pieticīgi attēlota. Brīžiem šķiet, ka spēlēju teksta izdzīvošanas spēli.

Spēle visu laiku tur sasprindzinājumā, un nezini, kādas izmaiņas nesīs nākamā diena. Tas šādā spēlē ir pareizi, bet no otras puses spēlē daudzu notikumu attīstība ir diezgan neparedzama pat tad, ja it kā visu dari pareizi. Tomēr pats svarīgākais ir panākts - ne brīdi nepamet sajūta, ka spēlē izdzīvošanas spēli.

Gala vērtējums

Playstation ports netiek “lutināts” ar šādām Indie izdzīvošanas spēlēm, tāpēc būtu lieliski, ja šīs platformas spēlētājiem atrastos laiks šo spēli pamēģināt, bet līdz “zelta” standartam tomēr tā netiek - tāpēc godīgi nopelnīts 👍 Sudrabs.

Ir OK! Sagaidi atlaidi, vai pērc lietotu.

Patika? Pasaki
paldies un atbalsti! 🍪