“Stadia” jeb īsa pamācība kā sačakarēties visā, ko dari

blog-head-gmr.jpg

“Stadia” 2019. gada martā sevi pieteica ar blīkšķi. Pasākumā San Francisko uz skatuves kāpa “Google” CEO Sundar Pichai un iepazīstināja ar jauno servisu jeb “Project Stream”, par kura eksistenci jau ilgstoši klīda baumas. Solījumu bija daudz, bet rezultāts, maigi izsakoties, bija viduvējs. 1.februārī “Google” paziņoja, ka papildina savu kapsētu  ar vēl vienu slepkavību - slēdz “Stadia games” studiju, pirms tam paspējot pabeigt un publicēt 0 spēles... Bet par visu pēc kārtas!

Atkāpe pirms ķeramies pie “Stadia” sekcijas

Kas ir “Cloud gaming”? Principā tā ir iespēja spēlēt spēles uz jebkura datora, telefona, TV, ja tev ir pietiekami jaudīgs internets, neatkarīgi no iekārtas specifikācijas. Spēle tiek renderēta attālināti uz serveriem, un pēc tam attēls un skaņa tiek nosūtītīti atpakaļ uz tavu ekrānu. Šobrīd tirgū lielākie spēlētāji ir “Microsoft” ar XCLOUD, “Nvidia” ar “Game Stream” un “Google Stadia” (kaut kur fonā klibo arī Sony). Par plusiem un mīnusiem šeit, protams, var diskutēt, bet jāatzīst, ka solījums spēlēt jaunākās spēles ar izcilu grafiku un FPS uz mammas laptopa ir ļoti vilinošs.

Tomēr, ja tev liekas, ka šī tehnoloģija/ideja ir kas superjauns, tad tu maldies. Tālajā 2009. gadā, kad zāle bija zaļāka un es - tievāks, sevi pieteica serviss “Onlive” tieši ar tiem pašiem solījumiem, ar kuriem tagad pie mums vēršas galvenie tirgus spēlētāji. Uz PC pietika ar aplikāciju, bet TV bija nepieciešams pasūtīt starta komplektu ar “Onlive” pulti un streaming kastīti. Vai šis ko atgādina...? Tolaik Onlive bija pat sadarbība ar LG un integrācija dažos TV. Diemžēl tehnoloģija bija priekšā savam laikam un serviss bija ļoti nestabils. Arī pats esmu testējis, lagi bija, maigi sakot, iespaidīgi un grafiski spēles kā “Batman Arkham Asylum” dažubrīd pārvērtās par CS 1.6 grafisko izpildījumu. “Onlive” savu dzīvību  vilka līdz 2015. gadam, kad to nopirka “Sony” un atcēla kā projektu. Tai pat laikā šo “Onlive” tehnoloģiju izmantoja, lai radītu PS NOW. Šeit var uzmest aci “Onlive”.

Screenshot_3.png

“Google Stadia” jeb solīts makā nekrīt

Netipiski “Google” principiem “Stadia” savu dzīvi uzsāka ar 1000 dažādiem solījumiem. Pārsvarā “Google” savus produktus izlaiž beta fāzē un tad lēnām apaudzē ar funkcijām, izķer bagus utt. Piemēram, “G-mail” atradās beta stadijā apmēram 3 gadus.

Šeit notika kas pretējs - uz skatuves tika paaicināts jaunizceptais “Stadia” GM Phil Harrison (turpmāk- Fils), gaming industrijas veterāns, kurš, tā teikt, guns blazing apsolīja visu, ko vien var apsolīt, un uz brīdi likās, ka varēšu savu PS4 izmest pa logu, kā arī  “Sony” un “Microsoft” tagad var izslēgt gaismu. Realitātē aptuveni 70% funkciju launchā nebija pieejamas un daļa nav pieejamas arī tagad. Šeit varētu uztaisīt atsevišķu rakstu ar solījumiem, kuri nepiepildījās, bet šeit pārītis:

  • Spēlē uz jebkuras iekārtas - realitātē spēlē uz “Google Pixel” un “Chrome OS”.

  • Pieslēdz kontrolieri jebkurai ierīcei - realitātē, ja tev nav “Chromecast”, nāksies vien savienot ar vadu.

  • Integrācija ar Youtube un “pārlēkšana” no video uz spēli-  nestrādā joprojām.

  • Family share – nebija pieejams launchā.

  • Izšķirtspēja un skaņa  - 4K sākotnēji nav pieejams vispār; pēc integrācijas izrādās, ka tas nemaz nav 4K.

  • Milzīga spēļu bibliotēka - ja patīk spēlēt 2015. gada spēles, tad viss kārtībā.

“Stadia” problēmas

Phil Harrison

Phil Harrison

Zivs pūst no galvas.

Kā “Stadia” GM tika iecelts industrijas  veterāns  Phil Harrison. Šī man nav saprotama izvēle, un, manuprāt, ir visu problēmu sakne. Jā, viņš ir no industrijas, bet viņš bija pie šprices “Sony” laikā, kad tika izlaists PS3. Manuprāt, mēs visi atceramies, cik veiksmīgi tas bija. Pēc tam Fils nonāca pie stūres “Xbox”, un arī šeit vēl viens izcils produkta launch (Xbox One) ar spīdošajām idejām - always online, nedrīkst mainīties ar diskiem, konsole tikai kopā ar Kinect utt.

Ko domāja “Google”, izvēloties viņu - tiešām nezinu. Varbūt, ka trešā reize būs laimīgā?

Starp citu vēl nedēļu pirms “Stadia” studijas slēgšanas, Fils izsūtīja e-pastu darbiniekiem, kādi viņi ir malači un cik labs progress viņiem ir šajā projektā, labi zinādams, ka pēc nedēļas viņus visus atlaidīs.

Modelis, kā strādā “Stadia”.

Ja MS savu mākoņspēlēšanas risinājumu pozicionē kā Gaming Netflix, tad “Google” ir izvēlējusies pilnīgi pretējo ceļu; spēles pērc par pilnu cenu un vēl maksā abonēšanas maksu. Pilnīgs absurds! Kādēļ lai kāds pirktu spēli par pilnu cenu, kura glabājas kaut kur virtuāli “Google” mākonī, un tajā brīdī, kad “Google” pārvelk krustu savam servisam, visa spēļu bibliotēka izgaist?

Reģioni.

Tas, ka Latvija atrodas Nārnijā, jau sen ir skaidrs un daudzi servisi mums nav pieejami. “Google” gāja soli uz priekšu un Nārnjas sastāvā iekļāva arī tādus reģionus kā Austrālija un citus “lielos” tirgus.

Input lags.

Lai kā gribētos ticēt mākoņspēlēšanai, mēs vēl neesam tur. Esam ļoti tuvu, bet ne tur. Pēc “Stadia” testiem varu teikt, ka single player spēles strādā pat ļoti labi; ar tādu grafiku par kādu pat nevaru sapņot uz sava laptopa, bet input lags ir, un tas ir arī jūtams, lietojot 1 GB/sec internetu (“Geforce Now” strādāja stabilāk),respektīvi par multiplayer spēlēšanu var aizmirst. Mums ir paveicies ar stabilu, ātru un neierobežotu internetu, bet pasaulē ir ļoti daudz vietu, kur tā nav. Pat laimes zemē Amerikā ļoti izplatīts ir ierobežots datu apjoms mēnesī - ja to pārsniedz maksā kosmosu. Nemaz nerunāsim par viņu interneta ātrumu. Pēc mana testa secināju, ka stundā patērēju aptuveni 14GB. Kosmiski!

Nesaprotams fokuss.  

“Sony” vienmēr ir fokusējušies uz savām ekskluzīvajām spēlēm; arī “Microsoft” to ir sapratis, jo tas ir tas, kas pievilina spēlētājus noteiktai platformai. “Google” izvēlējās citu ceļu, aizverot savu studiju, tajā pašā laikā maksājot 10 – 20 miljonus dolāru izdevējiem kā “Rock Star” un “Ubisoft” par katru spēles portu uz “Stadia” sistēmas. Šī noteikti bija vēl viena nagla viņu zārkā, kā arī nosūta dīvainus signālus lietotājiem.

“Stadia” nākotne

Kāda ir “Stadia” nākotne? Ja kardināli nekas netiks mainīts modelī , tad visai drīz redzēsim pašu “Stadia”, papildinot “Google” projektu kapsētu.

Es tiešām ticu, ka mākoņspēlēšana ir mūsu nākotne. Noteikti, ka tuvākajā laikā tā neaizstās tradicionālos spēlēšanas veidus, bet, manuprāt, papildinās gan. Ļoti labs piemērs ir “Cyberpunk 2077” iznākšana - lai kā negribētos atzīt, bet “Stadia” bija visspēlējamākā versija no visām platformām, un tas par kaut ko liecina.

Vai tā būs “Stadia”, kas bruģēs šo mākoņspēlēšanas ceļu? – Domāju, ka nē, bet vismaz citiem drosmīgajiem būs no kā mācīties nepieļaut tās pašas kļūdas.

Ko Tu domā par mākoņspēlēšanu? Vai esi mēģinājis? Vai tici, ka pēc 10  gadiem tas būs veids, kā mēs patērēsim videospēles?

Patika? Pasaki
paldies un atbalsti! 🍪

Pateikt paldies!
Previous
Previous

Ceļš līdz Platīnam - God Of War 3 Remastered

Next
Next

Ko mums dos “Nemesis System“ patents